onsdag 10 oktober 2012

Mat i massor!

Mycket i denna blogg handlar om träning och mat, för mig är dessa två saker tillsammans med sömn 3 viktiga komponenter för att lyckas med min idrott - och jag tror många kan hålla med mig. Hoppas ni inte tycker mina inlägg blir tjatiga, utan istället ser de som intressanta och inspirationsgivande. Om ni har tips på annat ni vill läsa om så är ni välkomna att lämna en kommentar så kanske det är något jag tycker låter bra att skriva om.

Idag hade jag en ledig förmiddag, fri från skolan och träningsledig. Har såklart pluggat lite smått eftersom vi har en gruppuppgift i skolan, men har mest småpetat i en text och läst några sidor. I övrigt har jag legat i soffan, sett ett avsnitt av Gossip girl och njutit av att känna mig ledig mitt i veckan. När jag började bli rastlös begav jag mig ut till köket för att skapa dagens maträtter - ni som följer mig har väl lärt er att jag älskar att laga mat. Uppväxt som mammas assistent i köket har matlagning kommit med mig som en naturlig del i vardagen.

Eftermiddagen idag består av först träning, sen en kort stund hemma innan jag åker till jobbet vid 18-tiden. På den korta stunden passar jag på att äta tidig middag så att jag kan hålla mig borta från alla onyttigheter på jobbet (där det finns mycket fika). Idag lagade jag därför lunch (plus matlådor) och middag samtidigt, perfekt för dig som vill ha färdigmat när du kommer hem!

Dagens meny blev:
Lunch - tonfisk- och pastgratäng
Middag - kyckling- och pastasallad

Kycklingfilé stekt i kokosolja

Tonfisk

Mycket på gång!

Väntar i kylen på mig efter träningen:
Kycklingfilé
fullkornspasta
sallad, gurka, paprika, avokado, fetaost

Kall dressing gjord på: Kvarg, turkiskyoghurt och kryddor (främst curry)

Lunch + matlådor - pasta-och tonfiskgratäng
Häll kokt fullkornspasta i en gratängform
Blanda tonfisk, turkisk yoghurt, sweet chili sås, kryddor och häll över pastan
Strö över riven ost och låt gratineras 5-10 min 200 gr.

Hoppas du funnit matinspiration!
Nu ska jag lyxa till det med efterrätt bestående av kaffe och hemmagjord proteinbar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar