måndag 28 januari 2013

Hembakat knäckebröd LCHQ och fejkad glass

Idag gjorde jag ett knäckebrödsrecept som jag hittat på Annas blogg för ett tag sedan men inte testat ännu. Receptet är LCHQ (low carb high quality) och blev gott och mättande. Konsistensen blir fröig och inte så likt knäckebröd på så vis men funkar ändå på samma sätt som "vanligt" knäcke.

Du behöver:
2 dl hela linfrön
2 dl solroskärnor
2 dl pumpakärnor
2 dl psylliumfrön
1 tsk salt
4 ägg
1-2 msk olja (gärna kokosolja)
ev. krydda (jag hade kanel i)


Gör så här: 
Bland alla fröer och salt i en skål.
Rör ihop ägg och olja och häll i fröblandningen och blanda.
Platta ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och skär i så stora bitar du vill ha.
Grädda i mitten av ugnen i 160 grader i ca 30 min. Svalna på galler.

Jag gjorde en plåt på denna smet men om man vill ha tunnare knäcke kan man dela upp det på två plåtar :)
Jag gjorde ganska små knäckebröd och det blev då 21 stycken.

Näringsinnehåll per sats:
2433 kcal
118 g protein
43 g kolhydrater
188 g fett

Detta gav alltså ca 116 kcal per knäcke. Kalori-innehållet är alltså betydligt högre än knäcke köpt i affären men i detta knäcke har du bara bra råvaror som är mättande och gör bra för magen :)

Ska även ta och tipsa om en god "fejk-glass" som också är tagit från Annas blogg. Denna glass åt jag igår kväll när jag var sugen på något gott, funkar bra som fika till vardags.



Knäckisar!


Du behöver:
1 fryst banan
Lite hackad mörk choklad (10-20 gram, minst 70%)
Lite hackade valnötter

Gör så här: Mixa bananen med stavmixer, kan vara lite hårt till en början så "för-mosa" gärna lite med en gaffel. Rör sedan ner den hackade chokladen och de hackade nötterna. Avnjut direkt denna röra som är läskigt likt glass :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar