söndag 6 januari 2013

Tacos i annorlunda tappning

Länge sedan ni fick något smaskigt recept så tänkte jag kunde bjuda på ett idag. Gjorde ikväll en variant av mexikansk lasange som jag delat med mig av förut någon gång. Idag gjorde jag med tacoköttfärs istället för det ursprungliga receptet med kyckling och fajitakrydda.

"Mexikansk lasange" med tacoköttfärs
4 portioner:
500g nötfärs
1 gul lök
1 paprika
1 påse tacokrydda
1 burk tacosås
2 dl milda mat 4%
1 paket tortillabröd (8 st medium)
100g riven ost (grundreceptet vill ha mera ändå)

Gör såhär: Bryn köttfärs, lök och paprika. Ha i kryddmix och späd med tacosås och milda mat. Låt detta puttra 5-10 min. Tag fram en ugnsfast form (en lasangeform) och varva tortillabröd, ost och köttfärsröran på samma vis som när lasange görs. Börja och sluta med torillas och ha ost på översta lagret. In i ugnen på 200 grader i 10 min. Vips, du har en god variant av tacos att förgylla helgen med :)

En portin med mina ingredienser gav 760 kcal.

I orginalreceptet byts köttfärsen mot kyckling och tacokryddan mot fajitaskrydda - också en favorit!

Från köttfärsröra, lager på lager och vips in i ugn, klart!


Har börjat räkna kalorier igen med hjälp av appen Shape Up för att få ordning på matvanorna som blir lite kaosaktiga över julen med oregelbundna mattider, godis och massa konstig mat. Ett tips till er som vill ha koll på vad ni får i er!
Har inga förbud av något slag men ska undvika onyttigheter under veckorna och hålla koll på matintaget och som sagt är Shape Up en bra app för detta. Bara att skriva matdagbok men ej räkna kalorier kan också vara ett bra sätt för dig som vill äta bättre eller på mer regelbundna tider exempelvis.


Kan även meddela att jag under helgen sett Sagan om ringen och Sagan om de två tornen. Har sett de halvt för läääänge sen men nu såg jag de för första gången på riktigt! Nu väntas bara att se även den sista filmen.

Nu kallar sängen, puss på er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar